Rolul vedetelor in campaniile umanitare

Rolul vedetelor in campaniile umanitare

1_53Celebritatile sunt adesea folosite ca momeli pentru campaniile umanitare si eforturile facute de asociatiile umanitare.

Remarci ale actritei Angelina Jolie sunt puse alaturi de comentarii de la ONU cu privire la numarul de refugiati sirieni ce depaseste doua milioane la un momentdat. Mia Farrow a demarat o campanie importiva Chinei in perioada dinaintea Jocurilor Olimpice din 2008, ca raspuns la atitudinea acesteia in fata regimului brutal din Sudan.

George Clooney  a facut de asemenea, din Sudan un punct de focalizare, Ben Affkleck s-a concentrat pe Republica Democrata Congo si Printesa Diana a militat pentru a pune capat minelor terestre iar Bon vrea sa puna capat saraciei extreme.

Folosirea celebritatilor are impact asupra campaniilor dar nu are rezultatele asteptate. Vedetele au un impact mic asupra evenimentelor umanitare, dar, in general, servesc ca instrumente de amplificare pentru organzatiile si campaniile existente. Intr-un fel, la Hollywood s-a stabilit folosirea celebritatilor pentru a creste audienta, utilizand capacitatea acestora de a pune in scena o idee creata de alte persoane. Intreg procesul seamana cu un film.

3_14Cercetatorii Asteris Huliaras si Nikolaos Tzifakis au publicat o pereche de documente dependente care arata impctul celebritatilor in relatiile internationale si in mod special la modul in care Clooney si Farrow au jucat un rol in campania Save Darfur. Experientele pesonale si capacitatea de a avea succes la un nivel mai ridicat in sferele politice face mai usor pentru celebritati sa ramana pe pozitii in timp ce relationeaza cu agentii de legatura si cu politicieni.

Rolul vedetelor in campanii este dezbatut adesea in cercurile umanitare. Economistul Bill Estery este unul din criticii cei mai inversunati ai utilizarii vedetelor in sprijinul ajutorului umanitar. El spune ca se amplifica ideea simplista a cazului din Africa. Un loc omogen, care are nevoie de priviri binevoitoare si celebritati pentru a salva copiii nevoiasi. Cel mai important este faptul ca celebritatile actuale nu contesta structurile de putere care perpetueaza saracia, dupa cum sustinea Esterly la sfarsitul anului 2010.

“O analza mai serioasa ar putea arata ironia folosirii femeilor de la Hollywood ca instrumente de furnizare a ajutorului umanitar si femeile africane ca recipiente ale ajutorului cavaleresc oferit, cand unul dintre obiectivele campaniei este egalitatea de gen” a spus Esterly in Huffington Post.